Hoe check je de bandenspanning? Menu sluiten
Controles

Hoe check je de bandenspanning?

Het aantal kilometers, de staat van je banden/wielen en de verschillende weersomstandigheden hebben invloed op de bandenspanning. Hoogste tijd om deze te controleren!

Waarom bandenspanning controleren?

Een te lage bandenspanning heeft invloed op de rijprestaties van jouw auto. De juiste bandenspanning zorgt voor meer veiligheid, meer grip, minder brandstofverbruik en is daardoor ook beter voor het milieu. De inhoud van een band kan veranderen door een niet functionerend ventiel, ontbrekende ventieldop, lek in de band of slijtage.

Hoe check je de bandenspanning?

Controleer de bandenspanning als de banden koud zijn. Dat betekent dat ze minimaal 2 uur niet gebruikt moeten zijn. Dit kun je zelf doen. Als je een nieuwere of elektrische auto hebt, kan het zo zijn dat de auto door middel van sensoren (Tyre Pressure Monitoring System) de bandenspanning voor je controleert. Maar het kan nooit kwaad om zelf ook te checken.

De meters bij een tankstation zijn niet altijd even nauwkeurig, wij adviseren je om naar onze CarXpert garage in Grave te gaan.

  1. Plaats de spanningsmeter op het ventiel van de band.
  2. De meter laat in bars de bandenspanning zien.
  3. Het sissende geluid is ontsnappende lucht uit de band. Dit heeft geen grote invloed op de spanning, tenzij je de spanningsmeter te lang ingedrukt houdt.
  4. Vergelijk de gemeten spanning in bar, met de aanbevolen spanning – dit staat in het instructieboekje van de auto, op de sticker in de deur van de bestuurder of op het brandstofklepje.
  5. Het kan zijn dat de bandenspanning juist te hoog is. Dan moet je lucht uit de band laten lopen. Als de spanning te laag is, voeg je juist lucht toe.

Met het corrigeren van de bandenspanning ben je weer klaar om veilig de weg op te gaan. Twijfel je aan de staat van je ventiel(dop), aansluiting wiel/band/velg: laat ons dan even een controle uitvoeren. Dan ben je ervan verzekerd dat de bandenspanning weer goed is.

 Wist je dat?

  • Een band die 20% te zacht is, verbruikt 2-3% meer brandstof. Dat betekent 8.000 kilometer minder op een potentieel kilometerrendement van 40.000 kilometer.
  • Een te lage bandenspanning verhoogt het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot.
  • De band is meestal gevuld met perslucht. Sommige banden gebruiken stikstof. Dit is gewoon droge lucht waaruit de zuurstof is verwijderd. Lucht bevat bijna 79% stikstof. Mét stikstof blijft de bandenspanning langer op niveau.